11 Mart 2015 Çarşamba

18 Mart Ogranizasyon Şeması Ödevi

İşletmelerde örgüt yapısı kavramını açıklayınız.
İşletmelerde strateji ve yapı uyumu nasıl sağlanmaktadır.
Örgüt yapılarının avantaj ve dezavantajlarının sıralayınız.
İşletmeniz için en uygun örgüt yapısını seçiniz
SHY-6A göz önüne alarak örgüt şemanızı hazırlayın.
Grup üyelerinizin örgüt içerisinde hangi görevleri yapacaklarını belirleyiniz.


Ödevler A4 Formatında Elle yazılacaktır.
Ders saatinde verecektir.
Gruptaki üyelerin hepsi ödevi teslim etmek zorundadır (aynılarını yazarak).
Grup üyelerinden sadece biri yorum kısmına girerek ödevi girmelidir.


Örnek Format
Grup Adı:
Grup Üyeleri:

9 yorum:

  1. Grup Adı : Mayday Mayday
    - Ali KARABULUT
    - Şerafettin ÖNER
    - Bilal BAYRAM
    - Ali ARSLAN
    - Musa KOCABAŞ

    1 ) Örgütleme, örgüt yapısını oluşturmak için gerekli faaliyetler sürecini ifade etmektedir. Bu, yönetim fonksiyonlarından da bilindiği gibi faaliyetleri gruplamak, bu grupları örgütsel olarak kademe ve mevki haline getirmek, bu mevkilere uygun işgörenleri atamak safhalarını içerir.
    2 ) Örgütsel stratejilerin ve yapının uyumlu olabilmesi çeşitli faktörlere bağımlıdır.Araştırmalar göstermektedir ki, etkin örgütlerin stratejileri ve yapıları örgütün kilit karakteristiklerini çevre parametrelerine bağlamaktadır. Etkinliği düşük örgütlerde bu uyum gözlenememektedir. Örgütsel gelişme(büyüme) aşaması da, strateji ve yapı uyumunu etkileyen önemli bir etmen olarak görülmektedir. Örgütsel yapının etkinliğini arttırmak için çeşitli bütünleştirici mekanizmalardan yararlanılabilir.
    3 ) Avantajları : - Görev tanım ve kapsamının dikkatle tanımı.
    - Etkin başarı için gerekli olan bilgi ve becerinin dar kapsamlı olması.
    - Komuta zinciri üzerinde bilgi transferi kolaylaştırılmış.
    - Düşey bir birim içerisinde uzmanlık gelişimi kolaylaştırılmış.
    - Kararlı, belirgin ortamlarda başarılı.
    Dezavantajları : - Sınırlı esneklik ve farklı sorumluluk alanlarına geçişte yetersizlik.
    - Kariyer geliştirmede sınırlı olanaklar.
    - Örgüt yapısı üzerinde bilgi transferi güç.
    - Bir düşey birim üzerinde dar beceri alanı.
    - Dinamik ve belirsiz ortamlarda yetersiz.
    4 ) En uygun örgüt yapısı olarak Bürokratik Örgüt yapısına karar verdik.
    - İşbölümü/uzmanlaşma
    - Kurallar
    - Yetki hiyerarşisi
    - Resmîlik
    - Yeterlik/liyakat
    - Arşiv/kayıt sistemi
    5 ) Musa KOCABAŞ Genel Müdür
    Ali KARABULUT Pazarlama Müdürü
    Şerafettin ÖNER Finansman Müdürü
    Ali ARSLAN Personel Müdürü
    Bilal BAYRAM Satın Alma Müdürü

    YanıtlaSil
  2. HERMES AİRWAYS
    İrem TURAN
    Alican ERDOĞAN
    Gökçe GÖNCÜ
    1) Girişimcilerin ve yöneticilerin işletmenin başarısına özel ve ona bağlı geliştirilmesi gereken biçim ile (organizasyonel yapı) birlikte imza atmasıyla oluşan bir düzendir.İş pozisyonları, bunlara bağlı görev ve sorumluluklar, pozisyonlar arası ilişkiler ve işletmenin organizasyon şeması da işletmenin örgütsel yapısını oluşturur.
    2)Stratejinin uygulanması bölümünde uygulama için gerekli organizasyon yapısı, uygulama programları ve bunlara uygun kaynak dağıtımları bütçe oluşturma, prosedürlerle stratejilerin uygulanma ve daha sonra sonuçlarının değerlendirilmesi ve kontrolü işlemleri yürütülmektedir. Bu şekilde örgütü harekete geçirecek kilit kişi grup birim ve süreçleri yakalamak , grupları aynı istikamete yönlendirmek ve stratejiler altında iş birliğine sevk etmek uygulama sürecindeki problemleri ve çatışmaları en başından çözecektir.
    3) Avantajları:
    -Müşteri taleplerine karşı tam sorumluluk
    -Fonksiyonlar arası kolay koordinasyon
    -Enformasyon teknolojilerindeki gelişmelere hızlı ulaşım
    -İşletme performansının geliştirilmesi için bireyleri değil takımları ana blok olarak alması
    Dezavantajları:
    -İyi tanımlanmamış rol ve sorumlulukların olabilmesi
    -Kaynakların etkin dağılmaması
    -Hizmetlerin sunumunda değişkenlik ve yetersizlik potansiyelin olması.
    4) Network Örgüt yapısı
    -Yönetim stili
    -Performans yönetimi sistemi
    -Eğitim ve beceri kazandırma programları
    -Haberleşme prosesleri
    -Ödül ve teşvik sistemleri
    -Yönetim geliştirme
    5)
    İrem TURAN: Yurt içi-Yurt dışı Operasyon Müdürü, Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Üyesi
    Alican ERDOĞAN: Genel Müdür, Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı
    Gökçe GÖNCÜ: Hava kargo ve Ulaştırma Yöneticisi,Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Ana Üyesi

    YanıtlaSil
  3. Albatros Havayollari
    Fatma Irem Karabulut
    Ahmet Yakar
    Merve Bilgec
    Ali Akdeniz
    Zeki Burak Ozel
    1-) Isletmenin Orgut Yapisi
    Bir isletmedeki bolumlerin, hiyerarsi zincirinin, karar verme anlayisinin calisanlar arasindaki iliskilerin orgut kulturu dogrultusunda olusturuldugu dinamik bir yapilandirma surecidir.
    2-) Strateji ve Yapi Uyumu
    Etkin orgutlerin stratejileri ve yapilari orgutun karakteristiklerini cevre parametrelerine baglamaktir. Orgutsel gelisme asamasi da, strateji ve yapi uyumunu etkileyen onemli bir etmen olarak gorulmektedir.
    3-) Irgut Yapilarinin Avantajlari ve Dezavantajlari
    Avantajlari; girev tanim ve kapsaminin dikkatli yapilmasi, etkin basari icin gerekli olan bilgi ve becerinin dar olmasi, komuta zonciri uzerinde bilgi transferi kolaylastirilmis, dusey birim icerisinde uzmanlik gelisimi kolaylastirilmis, kararli ve belirli ortamlarda basarili
    Dezavantajlari; sinirli esneklik ve farkli sorumluluk alanlarina geciste yetersizlik, kariyer gelistirmede sinirli olanaklar, orgut yapisinda bilgi transferi guc, bir dusey birim uzerinde dar beceri alani, dinamik ve belirsiz ortamlarda yetersiz.
    4-) Isletmenin en uygun orgut yapisi mekanik orgut yapisidir. Cunku islerin kolaylasmasi icin isler en ufak parcasina kadar ayrilir.
    6-) Entegre Operasyon Kontrol Baskani- Fatma Irem Karabulut
    Personel Yonetim Baskani- Ahmet Yakar
    Kurumsal Gelisim ve Bilgi Yonetimi- Merve Bilgec
    Ucus Isletmesi Baskani- Ali Akdeniz
    Kabin Hizmetleri Baskani- Zeki Burak Ozel

    YanıtlaSil
  4. Anadolu Air
    Mehmet Deniz Çakırhan
    Harun Şahin

    1)Örgüt Yapısı Kavramı : İşletmeyi amaçlarına ulaştırmak için işletmede çalışan bireyleri ve fonksiyonları bir araya getirip bütünleştiren yapı ve süreç.

    2)İşletmelerde stratejilerin ve yapının uyumlu olabilmesi çeşitli faktörlere bağlıdır.
    Örgütlerin stratejileri ve yapıları örgütün kilit karakteristiklerini çevre parametrelerine bağlamaktadır. Örgütsel büyüme bu uyumu etkileyen önemli bir etkendir. Strateji ve uyum yapısının etkinliğini arttırmak için çeşitli kolektif mekanizmalardan faydalanılabilir.

    İçsel Faktörler
    Bir örgütün yapısını tek bir faktörün karakterize edeceği beklenemez. Belirli bir stratejinin Uygulanabilmesi için gerekli olan yapı bir durumdan diğerine değişebilmektedir.
    Kritik etki faktörleri olarak; ölçek, ürün-pazar çeşitleri, teknoloji ve işletme birimlerinin mimarisi verilebilir.

    Dışsal Faktörler
    Düşük belirsizlik
    Düşük-Orta belirsizlik
    Yüksek-Orta belirsizlik
    Yüksek belirsizlik

    Kolektif Mekanizmalar
    Yönetsel Hiyerarşi
    Kurallar ve standardize prosedürler
    Bütünleştirici Roller

    3) Fonksiyonel Organizasyon
    Avantajları: Tek taraflı yönetim, tek yetkiliye raporlama , önceki projelerde karşılaşılan bilgilerin arşivlenmesi, kariyer haritalarının mevcut olması

    Dezavantajları: Proje yöneticisinin yetkisi çok az ya da hiç yok, Proje yöneticiliği anlamında kariyer haritası mevcut değil.

    Proje Organizasyon
    Avantajları : Etkili proje organizasyonu, proje boyunca takımın bağlılığı, fonksiyonel organizasyona göre daha efektif bir iletişim söz konusu.

    Dezavantajları: Takım projeyi bitirdiğinde devamında kariyerleri belirsiz, Kaynak kullanımı çok efektif olmayabilir, Yönetim anlamında uzmanlıktan yoksun olabilir, Faydalanma problemi mevcut.

    Matriks Organizasyon
    Avantajları: Projenin hedefleri net ir şekilde belli, proje yöneticisinin kaynak yönetimi mevcut, yönetmsel işlemlerde daha çok destek mevcut, daha iyi bir koordinasyon

    Dezavantajları: Yönetim için daha fazla efora ihtiyaç var, projeyi yapanların birden fazla patronu var, denetlemek ve kontrol etmek daha karmaşık,

    4) İşletmemiz için en uygun örgüt yapısı olarak bürokratik örgüt yapısını seçtik. Çünkü zaman içinde işletmemiz büyüdükçe fonksiyon, işlem ve kadro olarak daha karmaşık bir yapıya dönüşecek. Bu tür yapıların kontrolü, iyi tanımlanmış prosedürler ve bunları uygulamak için titizlikle uyulması gereken kuralları gerektirecektir. Buna göre büyüme ve karmaşıklaşma işletmenin yapısının bürokratik bir modele dönüşmesine yol açar. Bu yüzden bu örgüt yapısı bize en uygun olanıdır.

    6) Mehmet Deniz Çakırhan : Yönetim Kurulu Danışmanı
    Harun Şahin : Genel Müdür

    YanıtlaSil
  5. Grup Adı: Stars in Sky
    Grup Üyeleri
    Özge ŞENCAN
    Ergül ÖZEN
    Selin AYVAZ
    İlyas Can KARA

    1)
    Örgütsel Yapı
    Her örgüt ulaşmak istediği amaçlara ve bu amaçlarla ulaştıracak faaliyetlere göre farklı bir yapıda dizayn edilir. Örneğin rutin işlerin yapıldığı örgütler klasik yapıya göre dizayn edilirken, değişken işlerin yapıldığı örgütler organik yapıda dizayn edilir. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere bu unsur organizasyon amaçlarını gerçekleştirmek için yapılacak iş ve faaliyetlerin nitelikleriyle ilgilidir

    2)
    STRATEJİ VE YAPIYI UYUMLAŞTIRMA
    örgütsel stratejilerin ve yapının uyumlu olabilmesi çeşitli faktörlere bağımlıdır.
    Araştırmalar göstermektedir ki, etkin örgütlerin stratejileri ve yapıları örgütün kilit karakteristiklerini çevre parametrelerine bağlamaktadır. Etkinliği düşük örgütlerde bu uyum gözlenememektedir. Örgütsel gelişme(büyüme) aşaması da, strateji ve yapı uyumunu etkileyen önemli bir etmen olarak görülmektedir. Örgütsel yapının etkinliğini arttırmak için çeşitli bütünleştirici mekanizmalardan yararlanılabilir.


    3)
    Avantajları :
    - Görev tanım ve kapsamının dikkatle tanımı.
    - Etkin başarı için gerekli olan bilgi ve becerinin dar kapsamlı olması.
    - Komuta zinciri üzerinde bilgi transferi kolaylaştırılmış.
    - Düşey bir birim içerisinde uzmanlık gelişimi kolaylaştırılmış.
    - Kararlı, belirgin ortamlarda başarılı.

    Dezavantajları :
    - Sınırlı esneklik ve farklı sorumluluk alanlarına geçişte yetersizlik.
    - Kariyer geliştirmede sınırlı olanaklar.
    - Örgüt yapısı üzerinde bilgi transferi güç.
    - Bir düşey birim üzerinde dar beceri alanı.
    - Dinamik ve belirsiz ortamlarda yetersiz.

    4)
    Hiyerarşik Örgüt Yapısı
    Hiyerarşik organizasyonlar temel işletmecilik fonksiyonlarını gerçekleştirebilecek şekilde yapılanmışlardır.

    6)
    Yönetim
    Pazarlama Müdürü: İlyas Can KARA
    Satın Alma Müdürü: Selin AYVAZ
    Finansman Müdürü: Özge ŞENCAN
    Mimari İşler ve Personel Müdürü: Ergül ÖZEN


    YanıtlaSil
  6. Grup Adı: AIRLINERS
    Grup Üyeleri: 143 – Nurullah Şahin
    271 – Şevket Altınbaş
    321 – Emre Uysal
    372 – Hasan Akbalık
    1. İşletmelerde örgüt yapısı kavramını açıklayınız.
    Örgüt yapıları, belirli bir amaç doğrultusunda bir araya gelmiş kişilerin genellikle hiyerarşik bir düzendeki ast-üst ilişkilerini açıklar.
    Biçimsel olarak belirlenmiş, kalıcı örgütsel düzenlemeler ve ilişkiler ağıdır
    2. İşletmelerde strateji ve yapı uyumu nasıl sağlanmaktadır?
    Örgütsel yapılar, içinde yer aldıkları çevreye uyum göstermedikleri veya işletmenin vizyon, misyon ve amaçları ile tutarlı olmadıkları zaman deforme olurlar.
    Örgütsel yapı içerisindeki çalışanlar stratejiyi planlarlar. Stratejiler planlanırken işletmenin vizyon, misyon, amaç, hedef gibi değerleri dikkate alınır.
    Eğer örgütsel yapı bu değerlere uygun hareket etmezse strateji ile örgütsel yapı arasında herhangi bir uyumdan söz edilemez.
    3. Örgüt yapılarının avantaj ve dezavantajlarının sıralayınız.
    • Fonksiyonlara Göre Yapı
    a. Avantajlar:
    Bilgi ve yetenek gelişimine neden olur
    Örgütün fonksiyonel amaçları gerçekleştirmesini sağlar.
    Tek veya az çeşit ürünler için idealdir
    b. Dezavantajlar
    Çevresel değişime uyum yavaştır
    Karar üst yönetimde yığılır
    Yenilikçilik düşüktür
    Amaçların gerçekleştirmesinde kısıtlı bakış içerir

    • Ürünlere Göre Bölümlenmiş Yapı
    a. Avantajlar
    Hareketli çevrelerdeki hızlı değişmeler için uygun
    İlişki noktaları belirgin olduğu için müşteri doyumu sağlar
    Bölüm içinde yüksek eşgüdüm
    Kararlar yerinden alınır
    b. Dezavantajlar
    Bölümler arasındaki eşgüdüm zayıflar
    Teknik uzmanlığı yok eder
    Bölümler arasında bütünleşme ve standardizasyon zorlaşır

    • Matris Yapı
    a. Avantajlar
    Hareketli çevredeki hızlı değişimlere ve karmaşık kararlara uygundur
    Gerek ürünsel gerekse işlevsel beceri geliştirmeye olanak sağlar
    Çok ürünü olan orta büyüklükteki örgütlerde iyi çalışır
    b. Dezavantajlar
    İkili yetke nedeniyle çalışanların bunalmasına, kafalarının karışmasına neden olur
    Zaman alıcıdır, sık toplantılara ve çatışma çözücü çalışmalara gereksinme gösterir
    Güç dengelerini sağlamak için yoğun çaba gerektirir.

    • Coğrafi Bölümlere Göre Yapı
    a. Avantajlar
    Yerel pazara en iyi hizmeti verir.
    Ulaşım harcamaları ve ulaşım gecikmeleri azalır.
    Bölgeyi tanıyan elemanların istihdamı kolaylaşır.
    Tüm işlevler yerel birimlerce yürütüleceğinden yönetici yetiştirme için iyi bir eğitim olanağı sağlar.
    Bölge yöneticileri kendi bölgelerine ait özel koşulları merkeze oranla daha iyi görürler.
    b. Dezavantajlar
    Üretilen ürün/hizmet bölgesel kalır.
    Bir bölgedeki müşteriler diğer bölgedeki hizmetten/üründen isteyebilir. Müşteri kaybına yol açabilir.

    • Yatay (Takımlara Ayrılmış) Yapı
    a. Avantajlar
    Değişimlere hızlı tepki vermeyi ve esnekliği sağlar
    Herkesin dikkatini üretime yöneltir
    Sorumluluğu paylaşma, karar verme çalışanları motive eder
    b. Dezavantajlar
    Temel süreçleri belirlemek güç ve zaman alıcıdır
    Derinlemesine beceri geliştirmeyi sınırlandırabilir
    Roller net tanımlanmadığında karışıklık olur

    • Modüler Yapı
    a. Avantajlar
    Küçük örgütlerin dünya çapında kaynaklara ulaşmasını sağlar
    Büyük yatırımlar yapmaksızın kısa zamanda güçlenmeyi sağlar
    Yönetim giderlerini düşürür
    b. Dezavantajlar
    Yöneticilerin doğrudan kontrolü yoktur
    Sözleşmeli ortaklarla ilişkileri yürütme zordur
    Bir ortak iflas ederse örgütsel başarısızlık riski doğar

    4. İşletmeniz için en uygun örgüt yapısını seçiniz
    Fonksiyonel örgüt yapısı bizim şirketimiz için en uygun olanıdır. Çünkü ürettiğimiz hizmetler sınırlı ve işletme tipine uygun.
    5. SHY-6A göz önüne alarak örgüt şemanızı hazırlayın.
    https://c1.staticflickr.com/9/8609/16661339339_8a26e39c19_k.jpg
    6. Grup üyelerinizin örgüt içerisinde hangi görevleri yapacaklarını belirleyiniz.
    Emre Uysal - Genel Müdür
    Hasan Akbalık - Genel Müdür Yardımcısı (Mali İşler ve Pazarlama)
    Nurullah Şahin - Genel Müdür Yardımcısı (İnsan Kaynakları ve Yatırım-Teknoloji)
    Şevket Altınbaş - Genel Müdür Yardımcısı (Uçuş İşletme Ve Ticaret)


    YanıtlaSil
  7. Up To Cloud
    Metin YAVUZ
    Hakan DURAP
    Yasemin UYSAL
    Ezgi FİLAZOĞLU
    İrem ALİAKAR
    Örgütsel Yapı
    Örgütsel yapı, bir örgüt içerisindeki mevcut olan yetki alanını ve sorumluluk ilişkilerini ifade eder. Yapısal değişim, görevlerin farklılaştırılması ya da bölünmesi, benzer görevlerin koordine edilmesinden meydana gelir. Örgütsel görevlerin sorumluluklarının paylaştırılmasını örgütsel yapılar belirler. Örgütsel görevler uzmanlık ya da özel beceri gereksinimleri esas alınarak bölünür. Bu işlem rollerin belirlenmesini ve görevlerin gruplarını tamamlamak için sorumluluğun belirli rollere dağılım edilmesini içerir.
    Biçimsel örgüt yapısının yanı sıra örgüt içerisindeki sosyal ilişkileri, çalışma normlarını ve kültürel uygulamaları belirleyen biçimsel olmayan bir yapı da vardır. Biçimsel yapıyı örgüt içerisindeki sorumluluk ve yetki dağılımını tamamlamaktadır. Biçimsel olmayan yapı da bütünlemektedir. Örgütsel yapı örgüt içerisindeki bilgi akışını ve merkezden yönetim kapsamını veya karar alma sürecindeki görev dağılımını belirler. Stratejik görevlerin uygulamasında kimlerin yetkili ve sorumlu olacağına karar verilir. Bu nedenle örgütün yapısının kurumsal ve rekabetçi strateji gereksinimlerini karşıladığından emin olunması çok önemlidir.
    Örgütsel Yapılar
    Örgütsel yapılar; basit, fonksiyonel, stratejik işletme birimi ve matriks yapılar olmak üzere dörde ayrılır.
    Basit Yapı
    Basit yapı az sayıda personele sahip, küçük, sahibi tarafından yönetilen ve çoğunlukla herkesin sahibine bilgide bulunduğu küçük bir işletmedir. Bu yapı sınırlı sayıda çalışan olduğunda etkin bir şekilde çalışabilir. Asıl avantajı sahibinin, denetim faaliyetlerinin maliyetini sınırlayan tüm faaliyetler üzerinde tümüyle denetim sunabilmesidir. Diğer taraftan tek bir kişi sadece birkaç personel denetleyebilir. Bu yapıya önerilen yirmi çalışan bile yüksek olabilir. Böylesi durumlarda yönetici(sahip) günlük faaliyetlerle çok uğraşır ve uzun dönemli planlama yapmada zorluk yaşayabilir.
    Fonksiyonel Yapı
    Küçük işletmeler geleneksel olarak fonksiyonel yapı etrafında örgütlenmişlerdir. Burada görev sorumluluklar üretim, finans, pazarlama ve yönetim gibi fonksiyonel alanlar tarafından gruplandırılır. Her bir fonksiyonel alan bir yönetici tarafından yönetilebilir ve başkan veya üst yönetim(çoğunlukla sahibi) fonksiyonlar arası koordinasyonu gerçekleştirir. Bu tip yapı örgütünün farklılaştırılması ve dolayısıyla uzmanların kullanılması avantajına sahiptir. Koordinasyon personelinde minimumda tutulmasına yardımcı olur.
    Küçük işletmeler için en uygun olan fonksiyonel yapılardır. Anca sınırlı bir coğrafyadaki iyi tanımlanmış ürün pazarında faaliyet gösteren bazı büyük işletmelerde bu tür bir yapıyı etkin bir şekilde kullanabilirler.
    Bölgesel veya SBU ( Stratejik İşletme Birimi ) Yapıları
    Çeşitli ürünleri olan ve pazarlarda faaliyet gösteren büyük örgütler çoğunlukla bölgesel veya SBU yapıları kullanırlar. Örgütte yer alan bölümler diğer örgütlerde farklı faaliyet gösteren alanlara sahiptir. Bu faaliyet alanları açıkça belirlenebilen ürün hatlarına ve hedef pazarlara sahiptir. Fonksiyonel yapılar çoğunlukla işletmede bulunan bölümleri oluştururlar. Ancak bölümler çok fazla faaliyet alanlarına sahip olduğunda işletmeler çeşitli bölümleri stratejik işletme birimleri veya grupları içirişinde birleştirebilir böylece bölgesel veya SBU yapılar meydana gelir

    YanıtlaSil
  8. Matriks Yapı
    İşletmeler artan bir şekilde farklılaşmaya ve uluslararası hale gelmeye başlarken yeni yapısal düzenlemeleri de takip etmektedir. Son yıllarda matriks yapısı oldukça kullanılır hale gelmiştir. Bu yapıda işletmede faaliyet gösteren bölümlerde ürün, bölgesel ve tamamlayıcı hatları kesen ikili veya bazen üçlü raporlama düzenlemeleri bulunmaktadır. Yöneticiler fonksiyonel görevler için fonksiyonel alan yöneticisine, ürün performansı için işletme birimi yöneticisine ve belki de bölgesel performans için bölgesel alan yöneticisine rapor verebilirler.
    Matriks yapılar faaliyetler üzerinde daha kapsamlı kontrol ve ikili gözetim sağlar. Büyük, karmaşık, çok ürünlü, çok Pazar, küresel işletmeler için gerçekten önemli ve büyük yapılardır. Bununla beraber ikili bağlılıktan doğan anlaşmazlıklara karşı hassastır. Bazı işletmeler bu çatışmaları en aza indirmek için biçimsel olmayan veya ‘’noktalanmış hat’’ kurarken bazıları sadece tek biçimsel raporlama ilişkisi kurarlar.
    Matriks yapı diğer örgütsel yapıların eksikleri için özellikle de bölümler arasındaki iletişimi geliştirmek ve yüksek derecede uzmanlığı olan çalışmaların verimliliğini artırmak açısından bir çözüm sunar. Matriks yapı koordinasyonu arttırırken aynı zamanda da esnekliği ve uyum sağlamayı geliştirir.
    Bunun yanı sıra küresel matriks yapı iki temel eksiklik içermektedir. Birincisi çok toplantı faaliyetlerini koordine etmesini gerektirir. Karmaşık koordinasyon ihtiyacı karar alma süreciyle zaman kaybedilmesine ve şirketin tepki süresinin artmasına neden olur. İkincisi ise bireysel sorumluluk matriks şirket yapısında belirginliğini yitirebilir. Sorumluluk paylaşıldığı için yöneticiler diğer yöneticilerin performanslarını olumsuz olarak nitelendirebilirler. Bunu yanı sıra matriks yapısındaki sorunların kaynağının tespit edilmesi zor olabilir. Bu da doğru olan eylemin gerçekleştirilmesini zorlaştırır.
    İşletmelerde Strateji Ve Yapı Uyumu Nasıl Sağlanmaktadır?
    Örgütsel stratejilerin ve yapının uyumlu olabilmesi çeşitli faktörlere bağlıdır. Araştırmalar göstermektedir ki, etkin örgütlerin stratejileri ve yapıları örgütün kilit karakteristiklerini çevre parametrelerine bağlamaktadır. Etkinliği düşük örgütlerde bu uyum gözlenememektedir. Örgütsel gelişme aşaması da stratejiyi ve yapı uyumunu etkileyen önemli bir etmen olarak görülmektedir. Örgütsel yapının etkinliğini artırmak için çeşitli bütünleştirici mekanizmalardan yararlanılabilir.
    İçsel Faktörler
    Bir örgütün yapısını tek bir faktörün karakterize edeceği beklenemez. Belirli bir stratejinin uygulanabilmesi için gerekli olan yapı bir durumdan diğerine değişebilmektedir. Kritik etki faktörleri olarak; ölçek, ürün-Pazar çeşitleri, teknoloji ve işletme birimlerinin mimarisi verilebilir.
    Doğal Faktörler
    Düşük belirsizlik, düşük orta belirsizlik, yüksek orta belirsizlik, yüksek belirsizlik
    Bütünleştirici Mekanizmalar
    Yönetsel hiyerarşi, Kurallar ve standardize prosedürler, Boundary spanners and liaisons, Task Forces, Bütünleştirici Roller
    Finans Müdürü: Hakan DURAP
    İnsan Kaynakları Müdürü: Ezgi FİLAZOĞLU
    Yatırım Ve Teknoloji Müdürü: Metin YAVUZ
    Uçuş İşletme Müdürü: Yasemin Uysal
    Alternatif Dağıtım Müdürü: İrem ALİAKAR

    YanıtlaSil
  9. İşletmede örgüt yapısı
    Örgütleme, işletmede yapılacak, bu işleri yapacak kişileri ve çeşitli ilişkileri kağıt üzerine döker ve bu unsurları belli bir sistem içinde işletme amaçlarına yöneltir. Bu nedenle örgütleme, maddesel ve beşeri unsurları işletmeye ayırma ve yerleştirme eylemidir.Örgütleme iki anlam taşır. Birincisi örgütleme işlemi, ikincisi bu faaliyet sonucu meydana gelen iskelet, bina, yapı veya vücuttur. Örgütleme işleminde işlerin yetki ve sorumlulukları belirlenir ve devredilir. Örgüt (organizasyon) üretimde gerekli maddi ve maddi olmayan araçları, belli bir düzen içinde bir araya getirme faaliyetinin yapıtı olarak ortaya çıkan yapı veya iskelettir.



    AVANTAJLAR DEZAVANTAJLAR
    görev tanım ve kapsamının dikkatle tanımı sınırlı esneklik ve farklı sorumluluk alanlarına geçişte yetersizlik
    etkin başarı için gerekli olan bilgi ve becerinin dar kapsamlı olması kariyer geliştirmede sınırlı olanaklar
    komuta zinciri üzerinde bilgi transferi kolaylaştırılmış örgüt yapısı üzerinde bilgi transferi güç
    düşey bir birim içersinde uzmanlık gelişimi kolaylaştırılmış bir düşey birim üzerinde dar beceri alanı

    kararlı, belirgin ortamlarda başarılı dinamik ve belirsiz ortamlarda yetersiz


    FONKSİYONEL/HİYERARŞİK DÜŞEY ORGANİZASYON
    Fonksiyonel olarak uzmanlaşmış bir çekirdek yönetim kadrosu toplam kadronun yüzde 70 veya 80 ini oluşturan çalışanları ilgilendiren konularda ve üretim şekli hakkında kararlar vermektedir. Burada planlama uygulamadan ayrılmıştır ve üretim proseslerindeki adımlar fonksiyonlara göre düzenlenmiştir. Hiyeraşik örgütlenme tarih içinde oluşan askeri örgütlenmeyi örnek almaktadır. İnsanları onluk guruplar halinde düşey olarak örgütlemek hem Tevratta hem Romalılarda hemde orta asya göçebe ordularında gözlenebilmektedir.
    Onluk guruplar birleşerek yeni bir üst gurup oluşturmakta ve her gurubub lideri üst gurub liderine sorumlu olmaktadır. Her guruptaki bireylerin görev ve sorumlulukları dikkatle tanımlanmış ve yetki alanları açık olarak belirlenmiştir. Geleneksel askeri düzende her askerin kısıtlı bir görev ve sorumluluğu bulunmaktadır. Gemideki topu bir asker doldurur, diğeri nişan alır bir diğeri de topu ateşler. Her asker kendi kısmını dikkat ve özenle yaparsa bu süreç sorunsuz olarak çalışır. Görevler sıra ile gerçekleşen özgün fonksiyonlardan oluşur ve birey ve gurupları koordine etmek için İyi tanımlanmış prosedürler ve haberleşme protokolları oluşturulur. Prosesler ve teknoloji değişmeden sürdüğü sürece bu model olağanüstü etkin olarak işlemektedir.
    Buna ek olarak komutan subaylar sadece düzeni ve başarıyı kontrol etmekle kalmaz deneyim ve birikimin transferini de sağlarlar. Komutan subaylar üst kademelere, alt Kademelerde bilgi ve deneyim kazanarak yükseldikleri, bilgi ve deneyimleri nedeni ile Yükseltildikleri için, bu becerilerini astlarına da öğretmeleri beklenir. Askeri modelde Olduğu gibi hiyerarşi, düşey organizasyonda bilgi transferinin ana kaynağıdır.
    Sanayi işletmelerinde gerçekleşen görevler askerdeki işbölümüne benzer olarak görüldüğü için, askeri örgütlenme şekilleri sanayi işletmeciliği için de izlenmesi gerekli olan yetkin bir örnek olarak görüldü. Gerçekten de sanayi işletmeciliği bu örneğe dayalı yapı içinde uzun süreler başarılı sonuçlar elde etti. Buna karşılık, bu yapının Sağladığı başarı örgütlerin genişlemesine, ekonomilerin karmaşıklaşmasına ve bu karmaşık yapıların yönetimi için yeni modellerin gerekmesine yol açtı

    YanıtlaSil